verkligheten ?





Helt plöstligt blev det obeskrivligt kallt. Jag tänkte varje kvälll "imorgon ska jag inte glömma mössa och vantar" och varenda morgon så drog jag på mig halsduken och frös sönder mig ytterligare en bit på vägen hem från skolan. Men igår köpte jag nya väntar och idag funderar jag på om mössan ens behövs?! Idag ska jag besöka min  gamla skola, Det kommer bli kul. Framförallt hur det kommer kännas inom mig. Två år gick jag där. Två år av så mycket händelser, människor, känslor, dofter och tankar. Jag vet inte hur det kan bli. Jag gick upp där i somras och kände  en vemodig bris av att den tiden är försvunnen i små små spillror i mitt huvud. Hur jag än letar kan jag bara finna en liten skärva av det som var så stort som hela min värld förrut. Jag går också numera på en ny skola. En vidareutbildning inom media och det känns så rätt. Jag är konstant trött för jag matar in mit huvud med så mycket nytt. Hittentills vill jag söka praktiken på en reklambyrå. Kunna se hur det är att jobba med bild, text och visuell media. Jag verkligen älskar konceptet! Igår hade v en skolövning om "rummet intill". Om man ser på denna vackra höstbild är det lätt hänt att man glider in på andra tankar än bara en allé, fina färger och träd. Det är rummet intill. Allt som inte syns på bilden men skapar bilden. Ingen vet exakt vad som hände innan bilden togs. Inte heller vad som hände efter. Inte ens känslan som fotografen hade kan vi inte veta men vi kan gissa. Så skrev egna berättelser och jämnförde med varandra. En del var rätt lika en del andra helt tvärs ifrån. Så andra övningen gick ut på att se en bild på riktigt. Du ser denna bild;



Det du ser är en form. En linjär linje och streck som delar av formerna.

Hade du dock analyserat denna bild personligen skulle det förmodligen stå
att du ser löv. I gult och orange. Du ser en knotig, barkstam och en svag strimma av himmeln.

Så att se den verkliga bilden är svårt. Det lite som att öppna barnasinnet igen. Då du inte visste ordet för vad du såg eller inte förstod sammanhanget så du kunde säga konkret vad det var. För mig är det gult, För en annan är det orange, eller kanske rött? För mig är det ljusgrön bakgrund för en annan ljusblå. Vi kan egentligen aldrig sätta ordet RÄTT på en bild eftersom den är skapad så olika i folks ögon. Därför är det också viktigt att se den verkliga bilden utan att lägga in personliga tankar om vad det är. Öppna dina sinnen idag och gå ut och smaka på världen.

För vad är det egentligen som du ser därute ?

Kommentera här: