Marit forever.


Marit har så många vackra ansikten....

Det är så många som frågar hur jag kan orka lägga ned så mycket tid på personer som jag inte ens känner. Jag menar då mina idoler och som andra ser dem, artister. Jag känner dom inte. Det stämmer. Men det känns som de känner såsom jag upplever saker och ting här i livet. Att de har svar på sådant jag så länge grubblat över etc. Det är därför jag lägger ned tid. Eftersom personerna är igenkända från min sida då ska de även känna igen mig. Så jag kan få visa min tacksamhet mot dem. Marit Bergman är en sådan person. Jag är så lycklig över att hon fått göra årets pridelåt, den är så vacker. Jag är så ledsen över att jag missade henne att framföra den och att jag inte har råd att se komande föreställningar hon gör. Men å andra sidan hon finns på http://www.myspace.com/maritbergman och där kan jag få höra henne om och om igen.


Marit är en förebild för mig...hennes attityd smittar av sig och låtarna är otroliga.

Marit har jag tyckt om sedan hennes första skivsläpp 2002. Jag har sett henne live så många gånger att jag tappat räkningen, jag har pratat och kramat henne och gjort bort mig inför henne. Hon var min första kändisintervju för en skoltidning jag gjorde 2007. Jag har så många fina minnen såsom julshowen på Debaser Slussen 2005. Affischen från det tillfälligt är helt tillknycklad, Marit tappade texten på scenen men jag sjöng och hon såg det. Hon skrattade till, log och så fick hon igång sången igen. Jag kände mig stolt. Precis som den  andra spelningen jag så med henne på Kafé44 i sthlm. Det är en väldigt liten trång lokal som det inte rymms många människor i. Det är alltid svettigt och svänigt. Även när Marit var där och spelade. Jag minns inte vilket år det var men tippar på 06. Jag hade klätt mig i en snarlik klänning som hennes och kört samma naturtema som på hennes andra skiva. Så kommer en kille och klappar mig snällt på axeln Kom nu, det är dags! Det var Marits manger som trodde jag var hon. Jag skrattade och förklarade och så i nästa sekund ramlar Marit rätt i min famn. Som sagt, lokalen är trång och liten. Jag ler och blir helt förstumad Oj, vad smickrande, du ser ut som mig. Något i den stilen sa hon. Sedan klev hon upp på scen och gjorde ett magiskt framträdande.


Marit har gjort 2009´s pridelåt!

Den gången hon tog mig med storm var med låten This is the year som jag numera lyssnar på varenda nyår. Det går inte till på annat sätt. Jag såg hennes på Kalasturnén2004 i sthlm. Det var allra första gången. Hennes band och Åsa var med. Åsa ingår i bandet. Men hon är så speciell att jag anser att hon är ngt mer än band och Marits bästa vän. Men det är en annan historia. Åter igen, KALAS04 och Marit. Det hade varit fint väder hela dagen och kvällen. Nu var klockan mer runt 23:00 och fiolerna började spela in kom en tjej med ett stort leende. Hon vinkade och sa Hej till sin publik. Alla skrek tillbaka. Hon började sjunga. Låt efter låt. Jag avundades de som var hennes publik. Jag ville också sjunga med och förstå mig på vad hon sjöng. Efter spelningen tog hon upp en hemlig gäst, Anders Wendin, även känd som Moneybrother. Första gången jag såg honom. Jag rös då de sjöng ihop och mitt liv skulle inte vara sig mera likt. Det skulle fyllas med Marit texter som tog mig igenom alla trubbel och snubbel under tonåren. Det skulle fyllas med ännu fler skivsigneringar, spelningar och festivaler. En skivsignering minns jag så väl. Det var jag och två till och Marit. Hon signerande en hel del singlar och skivor jag köpt genom åren. Jag fick en stor affisch av henne och så satt vi länge och pratade.


Såhär minns jag "min" Marit.

Hon tyckte jag borde sökt in till hennes kollo. Men jag är ingen musiker, sångerska eller hade mod att åka upp till Norrland helt ensam. Det är inget jag ångrar idag heller. Sista gången jag såg och träffade Marit var den gången och nu är jag så glad att hon kommer åter. Hennes röst får mig att skaka till. Hon sätter tankar på pränt och hon skakar  sönder varje hålla-in-känslor så de sprids ut. Kort och gott, jag saknar den goda tiden med Marit och jag hoppas hon och jag ses fler gången, för Marit är en person jag fortfarande kan  tänka mig lägga ned mycket tid på. För hon ger mig så mycket och har gett mig så otroligt mycket.

Kommentera här: