Kulboaffären del 2

Äntligen  har vinden vänt. Idag läser jag en artikel som får mig att känna att lita på magkänslan sin är större än lita på vad media drar upp. Kanske inte förvånar någon i någon större mening. Media har alltid varit en vag syn på hur det egentligen gått till i fråga. Viktor Tullgren har skrivit Storyn om att Juholts fuskar är en medialögn http://viktor.tullgren.net/2011/10/13/storyn-om-juholts-fusk-ar-en-medialogn/ och bekräftar det jag mer eller mindre känt de gångna dagarna. Det känns skönt att någon sätter ord på det som skett, vänder denna skeptisk mot oss som hela tiden trott gott om Juholt till något mer konkret att ta på. Tack!

En läsare till artikeln svarar:

Jag, och många med mig svor över att Juholt var så jävla korkad. Min kompis sa åt mig att inte vara så godtrogen o tro på vad media skrev. "Ta reda på fakta själv så du får hela historien" ... 
Nu har jag läst detta och känner mig lättad! Jag kan i och för sig tycka att det är jävligt onödigt att de ska få bidrag för en övernattnings lägenhet, med den lönen de har. Dessutom en 4a!!! Räcker väl med ett rum. 
MEN, han har ju uppenbarligen gjort rätt för sig... Bådas namn står på hyresavin, den frågar efter "Min hyra/avgift är för närvarande __________ kr/månad."
och jag kan inte förklara det mycket bättre själv! Det är detta jag menat och grundat mina tankar på hela tiden som gått.

"Då jag och alla vi andra som söker bost.bidr. skriver vi vad vi har för hyra samt hur många som bor där, sedan är det upp till FK att räkna ut vad man ska få i bidrag. Så vad är skillnaden?!"


 

Viktor Tullgren fortsätter skriva i sin artikel "Av påståendet att Juholt fuskat eller bluffat återstår därmed inte ett skit. Att fylla i en blankett enligt instruktionerna på blanketten är inte att fuska eller att bluffa. Och det går inte att bryta mot en regel som inte finns nedskriven någonstans över huvud taget. Att då hävda att Juholt gjort något moraliskt fel är även det tveksamt trotts allt så fort han hade förstått att han fått för mycket bidrag valde han att betalat tillbaka det, och därtill valde han att ta på sig ansvaret för det missförstånd som skett och be om ursäkt för det. Det är möjligt att Juholt i slutändan tvingas avgå på grund av detta. Men då beror det på att media förstört hans rykte och inte på att han gjort något moraliskt fel. Och sker det, då har vi ett demokratiskt problem när ett mediadrev utan substans fäller en politiker."

Mer går att läsa under artikeln. Men jag säger bara en sak. Jag tror gott om Juholt och tycker det vore synd om han skulle behöva avgå pga av det media styrt upp. Sedan om han är en bra eller dålig ledare för socialdemokraterna och deras livssyn vill jag inte nämna idag. Men tids nog kommer jag skriva om det med. Idag handlar det om att han felat, tagit sitt ansvar och gjort så mycket han kunnat för ställa saker och ting till rätta.

 

 


 

Kommentera här: