Året som snart är slut...

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Oj, vilken fråga. Jag måste tänka. Jag gjorde i alla fall många infall, helt utan planering och det gick oväntat bra, men är det så spännande att tala om .. hmm, knepig fråga. (en halvtimme senare) Jo! jag sa till Bob Hansson att utan dig skulle jag inte varit här idag. Det är sådant jag lovat mig själv att inte erkänna för det är väldigt stora ord. Men Bob svara glatt Tacka dig själv Lea. Det är inte min förtjänst. Jag fyllde i Jag har redan tackat mig själv men jag behövde också någon som trodde på mig det året. Denna någon är du, jag vill att du ska veta det, denna någon kommer alltid vara du. Han skaka på huvudet, gav mig en kram och svara Naaaw, okej då… Sedan kramades vi ett tag till, skratta och log och smådansa lite för sedan vinka av varandra. Å sedan dess har jag inte mött honom (den 10 december).

 

 

Jag och Bob Hansson =)

 

2. Höll du några av dina nyårslöften? Jag minns inte om jag hade några förra året :P

 

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Min syster! Och hennes fästman. Familjens första lilla knyte sedan min födelse. Det blev dikter skrivna, det blev tårar och mängder av foton på honom detta år och jag är världens lyckligaste moster. Fick även reda på att Amanda ska ha en liten kanske lagom till min födelsedag 2012, vilken grej! Lycka till.

 

4. Dog någon som stod dig nära? Nej, inte nära. Men det dog personer som påverkat mig och det känns så onödigt då de är unga och borde inte behöva ryckas undan. Det är många varför i sorgens väv man kan ställa sig men bäst är det också att bearbeta och inse och leva på de fina minnena istället.

 

5.Vilka länder besökte du? Inget mer än mitt egna.

 

6. Är det något du saknar år 2011 som du vill ha år 2012? Det här med och prioritera mig själv. Min hälsa och mina begränsningar. Jag måste få rätsida så energin läggs på rätt sätt. Jag har fått flera verktyg av mängder av personer. Så jag får allt sätta mig ned och begrunda hur jag prioriterar mig själv utan att  behöva brottas med känslan att känna sig självisk, för jag avskyr den känslan då man märker att det bara gynnat en själv och andra kan ha farit illa för man tänkt smalt och bara med skygglappar på. Inte snällt, så balansera upp prioriteringar till mig själv … hmmm

 

Får försöka komma ihåg mig själv nästa år


7. Vilket datum från år 2011 kommer du alltid att minnas? 15 augusti Min syster ringer och hennes tonfall låter inte likt något annat jag hört tidigare i mitt liv. Det är en liten röst, med mycket underliggande kraft och ett förvirrande sinne. Jag sitter själv i badrummet och skurar handfatat men när jag hör hennes röst så sätter jag mig bara ner. Hon säger upprepande gånger, lite viskande, NU har du blivit moster! Det blev tyst ett tag mellan oss. Efter en stund kommer jag tillbaka mentalt och hon berättar att han kom till världen redan den 12 Augusti med komplikationer för hans mamma så hon då inte fick tillgång till en telefon. Allting bara snurrade. Slutet av denna story är att idag mår alla bra. Men att jag kunnat mista min syster på grund utav vårdslarv från en sjuksyster som inte vet vad hon gjorde det kommer jag då alrig någonsin kunna acceptera. Men jag är så lycklig över att alla mår fint i dag och som jag har lätt för att ibland skämma bort det lilla pyret! Hihi

 

 

8. Vad var din största framgång 2011? Att jag inte gav mig! 1 augusti fann jag ett jobb jag ville ha. Två veckor senare sa de att de inte gått vidare med mig men ville gärna kunna ge mig något som tack för min insats och mina arbetsprover var bland de bästa de hört. Jag fråga om min belöning kunde vara att praktisera hos de. Jag fick till svar att det gick bra. Så jag började praktisera och månaderna löpte på. Hon som från början fick tjänsten hoppa av den pga. ett annat lockande jobberbjudande. Så mitt under min praktik så blir jag lovad en anställning och på den vägen är det. Jag ger mig inte, att arbeta med sociala medier och vara en skribent för en sajt är så utvecklande och så givande att det är där jag vill vara.

9. Största misstaget? Kan för nuläget inte komma på något. Visst hade jag velat sett Thåström i år men vet inte om jag ser det som ett av de största misstagen för det. ( en timme senare) Jo, jag såg A och gick på samma gata som henne. Men vågade inte säga Hej. Hon ville ta kontakt med mig så varför skulle jag nu säga Hej och så hade hon sällskap med sig och så … Men jag ångrar det i alla fall, varför sa jag inte bara hej. Våra blickar möttes via tågrutan av ren slump och vad det ögonblicket sa innan tåget åkte in i tunneln., var att jag borde sagt något då jag redan sett henne på gatan.

 

10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Sjuk! Till följd av depressioner har jag både varit på sjukhuset (en dag före min födelsedag, why?!) blivit en självrisk och skadat mig mentalt bara mer och mer för jag  tar på mig så mycket ansvar här i livet som inte är bra för mig. Det börjar nu få en rätsida på allt men det är också svårt att ta lärdom av ett beteende som man under året fått reda på att de är kroniska och inte fungerade för att bota utan mer att dämpa och underlätta för den enskilde individen.

 

11.Bästa köpet? Oj, vad av allt var bäst? Sekretären på blocket får  du nog allt bli. Den hitta jag för 100 kr och måla om i härligt lila. Som den sväljer allt man har på ett kontor, woe!

 

12. Vad spenderade du mest pengar på? Skivor, inrednings saker och konserter

 

13. Gjorde någonting dig riktigt glad? Nyfunnna vänner. Af skicka iväg mig på en kurs som jag kände var helt onödig att gå, den var inte min nisch och så var det jobb jag ville ha inte gå yttligare en kurs. Så jag gick dit. Helt otacksam, helt oförbredd och inte helt inne i vad arbetsuppgifterna gick ut på. Så vad fick jag? Jo jag fantastiska möten med personer som jag idag kan kalla för mina vänner. Oj, vad de är fina människor, känner mig så hel med dom och förstår inte hur jag kunnat levt utan denna känsla så pass länge i mitt liv. Jag kan inte sätta ord det är något av trygghet, igenkännande och glädje, något åt det hållet, fast större.

 

Nyfunna vänner gör mig alltid glad


14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2011? Crazy Nights med Kizz, The Hunter med Melody Club, Bump on the road med Erik Hassle Dracula med Henric de la Cour, Flickan och Kråkan i en mängd olika versioner och Serenades låt Birds och Frida Hyvönens låt Bird samt så låten Trasig med Linda Sundblad och  Broder Daniel och andra band som alltid genomsyrar mina år. Finns fler Melody Club låtar att minnas också men


The Hunter kommer alltid finns som en speciell låt eftersom den kom i vevan då jag blev moster för första gången i hela mitt liv. Jag gråter än av lycka att höra Stoffe sjunga "I hear the sound of heartbeats  That's fading into emptiness  Throughout the night I travel In the distance with my loneliness" (Jag hör ljudet av hjärtslag Det bleknar in i tomheten Under hela natten jag reser På avstånd med min ensamhet) Ljudet av hjärtslag är min systersons hjärtslag och resan jag fick med avstånd med min ensamhet är den tvåsamhet jag känner då jag har honom i min famn, så med honom finns längre ingen ensamhet och heller inte känslan av tomhet.

 

I hear the sound of heartbeats
That's fading into emptiness
Throughout the night I travel
In the distance with my loneliness

 

 

Jag och Henric de la Cour - har inte fattat att detta har hänt

riktigt än, även om bilden togs för ett halvår sedan


15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Både och. Det där  gick i perioder. Samtidigt som jag kände mig lyckligt lottad så bär jag också en otrolig sorg hos mig som inte riktigt vill lägga sig. Jag har velat göra de omöjliga som att rädda djurlivet på vår planet till att möta morfar igen. Vilket är helt bortkastad energi. Jag har velat presentera bättre även om jag så både kommit trea och fyra inom Poetryslam så varför har jag klagat för? Gladare har jag blivit för jag har insett tidigare misstag, har haft kbt kurs, har blivit moster och sett Henrik Berggren, Henric de la Cour och Kite live, band jag trodde jag aldrig skulle få se live eller att det skulle ta tid innan man fick se dom.

 

17. Vad önskar du att du gjort mindre? Ältat och varit orolig för att släppa kontrollen, släpp kontrollen då, var inte en sådan fegis1 Gah. Låter enkelt men är så svårt.

 

16. Vad önskar du att du gjort mer? Lagt tid på hitta mig själv och tagit tag i saker med en gång.  Många saker har blivit gjorda men det där som skapar trygghetsgrund har vänts upp och ned innan jag sett fördelar med det, varför kunde jag inte se det med en gång?

 

Alvin är mitt yngsta marsvin och som kärlek i en liten ask


18. Hur tillbringar du julen/nyåret? Jul blev hos mig själv och mina marsvin. Hade trott att julen inte skulle bli så mycket men det blev i alla fall fyra timmar nere hos mina föräldrar också. Där åt jag en massa julegott, såg Kalle Anka, öppna paket och åt min soja skinka, soja korv och Göttbullar som också var helt köttfria, samvetet var renat denna julafton! Skönt. Nyåret blev ett impulsryck, så ringde min kusin i Lerum och fråga om jag fick  bjuda in mig  på nyår hos henne. Hon blev tyst, skratta till och sa att det gick så bra så. Så nu blir det kusinträff till nyåret. Två kusiner jag träffat mindre än tre gånger i mitt liv. Den ena kusinen har jag dock chattat med ända sedan i somras så jag känner att jag älskar nyår och jag vill kunna lära känna dessa två härliga kussar, de skrattar som mig, beter sig som mig och vi pratar lätt i mun på varandra, äntligen har jag funnit en sammanband med släktingar! Äntligen kan jag tala om min älskade mormor eftersom det är ju deras mormor också, som de tyvärr aldrig hann lära känna men kan nu få en återblick av den historia jag har att berätta.






19. Blev du kär i år? Ja i allt möjligt.  Fantastiskt. I allt möjligt menar jag som då jag åkte till Esikelstuna i år och blev helt kär och uppslukad av vad den staden gav mig personligen. Jag kände mig trygg i att gå runt på stan. Ta fotografier och lämnas ensam någon timme på kvällens utehak. Jag blev också kär i känslan trygghet till mina vänner, till min poetryslam, till mina marsvin och nyfunna kusiner som ser mig likt en tvilling och vill trösta på helt osannolika sätt som fungerar förträffligt bra. Så att bli kär, det kan jag lätt bli i nästan allt och kärleken till musiken tänker jag inte ge mig in på att beskriva, för det skulle ta så många ord att jag skulle inte känna hur det räcker till.

 

En himla bra julkalender i år!


20. Favoritprogram på TV? Inredningsprogram, julkalendern ”Tjuvarnas jul”, Allt för Sverige, Så mycket Bättre, Dom kallar oss skådisar, Tv seriern Bron och  "Musikhjälpen 2011" sedan så finns det fler program detta år men dessa är de som jag minst allra mest och som allra bäst.

 

21. Bästa boken du läste i år? Jag har inte läst en hel bok detta år. Bara läst lite här och lite där…men besökte bokmässan och köpte böcker till mig och nära och kära så tids nog kommer jag säkert läsa.

 

Jag och Rikard Wolff på bokmässan 2011 - ett underbart möte!


22. Något du önskade dig men inte fick? Nej, för det köpte jag själv eller så kom det bara det till mig av slump, ödet eller något åt det hållet.

 

Tatuerad handled - Grattis på födelsedagen Lea!


23. Vad gjorde du på din födelsedag 2011? Hade  bokat tid den 1 april på East Street Tatto men mitt datum blev flyttad till 31/3. Men det var något jag drog en djup suck över och sedan åkte jag dit en dag innan. Jag är van att fira min födelsedag 30 eller 31 mars det är bara så typiskt att inte ens tatueraren kunde hålla sig till det vi sagt från början. Men det blev fina tatueringar så jag vill inte klaga, ett armband med symboler för mitt liv på höger handled (aj!) och en tambureen på vänster överarm. Den var mindre aj. Samma kväll så låg på sjukhuset och skrev ut mig lagom den 1 april. Det som skulle bli årets 25 års fest blev ett saftkalas med de närmaste vännerna. Det var fint de med. Men jag var så pepp på att första tatuera, sedan festa och bara ha det skoj! Men väl i juni så bjöd vännerna mig på kryssning och det var en rolig kryssning må jag säga! Mötte nytt folk, lyssna på härlig musik och dansade. Så tillslut blev det bra.


24. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mmm, stressa mindre och nojja mig mindre över många saker.

 



25. Hur skulle du beskriva din stil år 2011? Mixad. Jag klär mig efter vad jag känner mig. Mycket svart eller mycket färg, många detaljer såsom örhängen/strumpbyxor/väskor. I år kom även Rosetter tillbaka. De har alltid funnits hos mig men detta år så tatuera jag in en och hade mer eller mindre varje dag en rosett i håret, jag känner mig så komplett! Så stilen 11 blev som jag brukar se ut. Men prövande även på att se ”normal ut” alltså ha en enkel klädstil utan en massa smink, smycken och långärmat så man inte såg tatueringarna osv. Monica skratta bara åt mig och sa ”Vem försöker du övertyga Lea?” och jag gick tillbaka till det jag trivs i, är mig själv i och ingen har minsann klagat. Jag drar alltid till mig människor och har möten jag förmodligen aldrig skulle haft utan chokrött hår, mycket eyeliner och den klädstil jag har som jag anser inte sticker ut mycket men som verkligen sticker folk i ögonen.

 

Henrik Berggren 2011 - vilket minne! ★¨`•♫


26. Vad fick dig att må bra? Livekonserter. Årets livekonserter var sådana jag aldrig trodde jag skulle få se. Jag har både gråtit, dansat och skriktit ut all lycka, ångest, alla minnen som känns har fått tagit plats. Håkan Hellström i Slottskogen, Henric de la Cour på Slakthuset, Kite (på ett flertal ställen både i gbg och sthlm) Henrik Berggren på Popaganda, Frida Hyvönen i Vitabergsparken, Melody Club i Eskilstuna, Alice Cooper Gröna Lund och Annika Norlin på Cirukus i sthlm (som fick avsluta årets livekonserter, henne såg jag 20 december) Mina vänner, mina kärlekar och mina beslut fick också att må mig bra.

 

27. Vilken kändis var du mest sugen på? Eh?!

 

28. Vem saknade du? Anna, jag ville inte att hon skulle försvinna från mitt liv men det valde hon att göra. Det har varit en tufft saknad. Jag har både accepterat hennes val samtidigt som jag inte kan låta bli att ständigt bli påmind om det jag inte längre har i mitt liv. Det har smärtat mig och det kommer alltid göra lite ont hos mig. Även en annan person på A har jag inte sett sedan valborg detta år. Det känns också. Hon borde finnas mer hos mig. Vi behöver varandra och det har varit tumult att bara få invänta hennes kontakt igen då jag inte vet när den kommer.

 



Anna och jag framför ett kravallstaket - samt jag och Hanna på ett posefoto


29. De bästa nya människorna du träffade? Anna från poetryslammet, samma filmsmak, samma uppfinnesrika tänkande och så gillar vi då stå på scen och framföra poesi, en fin människa och konkurrent. Sedan träffa jag Monica, Anton, Angiee Cissi och Rebecka och det går inte beskriva i ord vad dom har fått upp mig på banan igen. Så träffa jag Hanna – en galet glad popare som får mig att minnas mina glansdagar som Popsi (mitt smeknamn då jag varje dag klädde mig i svart vitt, prickigt, rutigt och randigt med tuperat hår, jag likt en popare liksom) och så en till Anna, som jag tidigare träffat, men träffa desto mer detta år. Hon är en konsertperson över dess like! Vi spendera i år en kväll framför kravall staket i Uppsala för vänta på Melody Club, en heldag och kväll fram kravall staket i Sthlm för att vänta på Alice Cooper och så var  hon go som såg till att jag  fick skjuts från uppsala till sthlm nu i höstas då jag behövde det och hon skulle ända vidare på … precis, en konsert :P så jag har trättat många människor inom mina stora intresseområden och det är kul och möta dessa människor eftersom man kan snacka så de förstår och inte tycker att man maler på likt något man själv inte kan relatera till.

 

 

Jag och Angiee


30. & det sista du sent kommer att glömma? Angiees ord! Som jag sedan fick en puss på mun för att vi båda blev så glada. Samt att Amanda berätta att hon var gravid och sken som en sol. Ja, sedan blev jag också moster detta år och det är något jag alltid kommer bära med mig.


Låten flickan&kråkan har också en mycket fin låtrad som jag måste få med i detta inlägg;
"Att finns det liv, är det aldrig försent"


Summan och kardemumman 2011 års månader heter Augusti och December -

Gott nytt och god fortsättning!


1 Eleni:

skriven

Hejsan! Vad roligt att du kikat in på min marsvinssida, jag är lite seg med att svara ibland ;) God fortsättning på det nya året



Mvh Eleni

Kommentera här: