Herr H uppsnärjd i de blå!

 
Upp i taket Timooo! Utbrast Håkan på albumet "Det är så jag säger det" som gavs ut för en elva år sedan. Efter det  har han gått från stor i götet till folkkär i alla dess möjliga sammanhang. 2012 var lite som en Håkan paus och ryktet att komma tillbaka 2013 började redan för ett år sedan. I dagsläget vet jag att nya skivan  kommer 17 april. Jag är inte lika exalterad som många andra som skriver om  honom är. Det är klart att Håkan inte kommer lägga ned. Som en del trott. De är klart att han fortfarande kommer dra i vänster örsnibb då  han talar känslor i tv, gestikulera och skriva musik i luften då tonerna från hans band Augustifamiljen kommer ljuda bakom hans  rygg live på scen och det är givet att skivan blir släppt på våren. Inga konstigheter eller orosmoln från min sida Tråkigt bara att turnén är kort, den är på samma gamla platser likt andra år och just där kan de ibland stå still. Utöver att han jämt hamnar i Göteborg, för de är där om något man ska uppleva han live. Vilket jag gjort fem gånger, om jag inte minns fel...
 
De skivor Håkan gjort på våren har alltid haft en större genomslagskraft. Kanske för  han under sommarturnérna lyckas förmedela  musiken och känslorna i ett bredare sammanhang. I en folkkär pubilk, bland skrikande fans som stått där oavsettt timmars väntan eller dagars längtan, nya som gamla och unga som äldre. Håkan är helt enkelt tillbaka och det känns tryggt. Håkan är våren, låten "Aprilhimlen" känns lika given som då den kom för nio år sedan, han är ett koncept som håller, han har bytt stilar med alltid varit medveten, han har alltid lekt sig fram och jag blir alltid lika förvånad hur han lyckas snickra ihop album som man tillslut gillar om man så inte gillar den med en gång. Hur han poppar upp likt skogens guld om sensommaren och försvinner sakta då snön lagt sig.
 
Och årets stil på Håkan känns äntligen som han hittat sig själv, undra om även de upplevs i musiken? Detta år, detta musikaliska år, känns givet med alla releaser och detta är bara början! Woe, och för er som missat så har Timo släppt skiva senast hösten 2012 och tidigare spelat i Håkans band och varit en trogen vapendragare, därav ovanämnda (första stycket) citatet du hör i låten "Kom igen Lena!"

Kommentera här: