The Used live @ Fryshuset 12 11 18

 
 
 Inte ofta jag ser artister live som inte kommer från Sverige. Men det händer och det förvånar många. Så när jag denna söndag såg The Used. Kanske oväntat att jag faller musik som tycks såhär i slutändan vara väldig bred i sin publik. Eller så kallat Mainstream i mitt eget tycke. Själv fastna jag för musiken i somras då jag var helt nykär och upptäckte metal (och liknande skrikmusik) på nytt i mitt liv. Det fanns mycket att jämnföra med och det ja som föll i smaken var för The Used. Eftersom det var insiktsfulla texter. De kändes både lite poppiga men också med en smärt äkta tröskel på livets allvar. Jag har många favoriter och jag vet fortfarande inte namn på de låtar jag spelat minst tio gånger på raken vid det här laget. Men när jag hör de så  tänker jag The Used! det är ju den där låten! och få den kicken under hela konserten i söndags var bara så fantastiskt. Dessutom ha denna nya kärlek kvar bakom sig som då och då krama till en så där som bara vi kan kramas på! Gjorde hela intrycket så bra. The Used kan leverera live. Annat kunde jag inte tänka mig men att de var så bra live var ändå imponerande.
 
 


Allt började med att dom körde låten Take It Away. Redan då kände jag att det här kommer bli grymt! Jag var lite rädd att dom skulle köra mycket av dom nyare skivorna, men dom körde väldigt blandat. Till och med klassikern the Taste of Ink . Kanske var det den låten eller en liknande som fick mig att känna ingen förstår en och livet bara är underbart när man får sjunga med till The Used live.  Precis så som de ville förmedla.
 
 

Många  låtar kom med. Många visdoms ord om den kärlek man har till musik och om The Used s musik som skulle stanna i konserthallen under hela kvällen För att på något vis få oss att känna trygga i de vi redan är. Sångaren Bert bad oss alla att lämna allting bakom oss för stunden och bara fokusera på de de hade att ge oss. Vilken träffande mening för mig personligen! Den sorg jag nu går genom i livet är inte den största men precis lika smärtsam som andra gånger förut. Det är då jag är så tacksam över kvällar som dessa och se The Used live och försöka låtsats må bra för sedan övergå att inte behöva mer låtsats. Och även om jag inte är ett fan av att stå långt  bak så blev denna kväll minst lika givande som att stå längst fram. Bandet gav precis lika mycket om kanske inte mer eftersom helheten blev större. Hela alltihop avslutades med A Box Full of Sharp Objects vilket vart ett fantastiskt låtval eftersom det är låten man förstår hela  grejen med The Used storhet och varför de kommit så långt som där de är idag.


Kommentera här: