The Royal Concept @ Bengans Sthlm 13.09.11

 
Musikläraren som starta ett band. Sångaren som hoppa av och musikern i bandet som tog hans plats. Musikern som visa sig vara musiklärare från början. Det här är The Royal Concept och vad som hände under deras korta spelning och signering på Bengans i Stockholm.
 
 
Jag hade sett de på tven och tyckt att låten On Your Way var bra. Men var det hållbart koncept och var bandet inte mycket sell out? Så jag visste inte om jag ens skulle ta mig iväg till Bengans tidigare idag. Men OJ vad jag fick fel och Oj vad jag underskattat dom! Man blir så glad av se detta band live att man vet att det man ser är äkta, hållbart och helt deras grej. Även om de blivit inspirerade. Sångarens överläpp lever sitt egna liv och ser nästan ut att äta upp mikrofonen helt och hållet. Samtidigt som stämbanden levererar ett musikaliskt popeufori. Allt synkas fint ihop med bandet fantastiska musiker. Alla sammarbetar med taktkänsla, ser på varandra och visar verkligen på hur kul de har det.Var och ett instrument har pendaler kopplade så det kan låta som ett tiotal instrument med fyra musiker mot sig. Sångaren sjunger men han gör så mycket mer! Han väljer ibland gå till en synt och spela på den samtidigt som han sjunger. Eller hänga på sig en gitarr och sjunga eller bara stå och dansa. Stå och stå...han är överallt och visar på att glädjen ska nu vara fokus! Vilket gör det hela mer minnesvärt. Och när det kommer till The Royal Concept är det ett koncept som håller. Det är fyndigt och det fastnar. Precis som musiken i sig. Dessa pendaler som är kopplade till var och ens mikrofon så när de väljer sjunga i de så låter de allt från robotar till späda pojkröster. I en och samma låt.
 
 
 
 
 

Klicka på bilden så startar videoklippet
 
Över ett femtiotal, merparten tjejer, dansar/sjunger/takt klappar händerna och skrattar. Lokalen doftar parfym av  sommaräng. Värmen är total och musikerna får oss alla uppleva festival stämning under den kvart de spelar. Och det här är inga musiker som gör avskalat och väljer en enklare spelning för de är på en liten scen en kort tid. Alla instrument, förstärkare, högtalare och resten var givetvis med. Och trots att de knappt kan stå någon annastans än där de är placerade så väljer de ändå dansa. Det är högt över skyarna lycka! Killarna avslutar med orden att de vill större än störst för sedan landa som legendariska musiker om många år. Jag säger Låt oss se med tiden. Däremot tror jag att det har lyckats. De har verkligen kommit hit för att stanna!
 
-Ett extra plus i kanten är att ett purfärskt album med The Royal Concept kostar endast 99 kr!
 


Kommentera här: