Bakvärk & Höstvärme

 
Och vips gick en hel sommar! det blev inte mycket till att skriva då arbete, kampanjarbete för F! och värmedagar med vänner och kärlek kom i första hand. Jag har haft det så otroligt bra på sistoende att jag är smått paff att för en gång skull tog det inte lång tid mellan sommar och höst. O vilken varm September vi har! Härliga promenader, vara ute på balkongen och njuta av doften av höst men samtidigt stå i sommarklänning.
 
 
 
I vanlig ordning har jag inrett om mitt hem lite smått. Möblerna står där de alltid stått men hemmets textilier och inredning ser annorlunda ut. För mig vart det mer fynd i källaren (Ja, min alldeles egna) i år än ute på loppisar. Och så googla inspration och följa folk på Instagram och läsa bloggar. Har lett till att allt från skapa nya vimplar till få mig och baka mera. 
 
 
Vimplarna gjorde jag såhär: Jag fann bilder som jag printa ut från datorn, klippte ur tidningar eller kopiera upp. Jag laminera (plasta in) alla pappersark och la dom dubbelsidigt. Så de blev styva och mer hållbara. Klippte ut efter en hemmagjord vimpelmall. Och hängde sedan upp de på en starkt snöre (som man ofta har som buntsnöre vanligtvis) Eftersom vimplarna är stora och laminerade så blir det rätt tunga tillsammans. Därför valde jag denna gång häfta fast det istället för limma. Man kan också sy för den som vill lägga mer tid på sina vimlplar =) Jag älskar 50tal och pastellfärger. Så en del bilder redigera jag i datorn och gjorde om färgerna i mer pastell och så det skulle se mer enheltligt ut. Favorit citatatet "remember stressed spelled backwards is desserts" kom givetvis med! =) så klockrent.
 
Till vänster i bild: Mandelskorpor                  Till höger i bild: Äppelstrudel 
 
Så en dag handla jag mig en kakburk på Lagerhaus. Vilke ledde till att jag tyckte att mandelskopor skulle passa perfekt i den! Men de var inte prisvärt att gå handla dessa mandelskorpor. Så jag leta reda på recept och baka ut några plåtar själv. Jättenkelt visade de sig! och så himmelskt gott. Och de håller sig jättelänge och man kan få ut så många på en plåt. Och i samband med hösten så kommer det äpplen. Mina vänner skänker för de vet inte själva vad de kan göra av alla äpplen. Så jag har både ätit som de är och bakat äppelpaj. Så kom jag och tänka på...Finns det något mer man kan göra? Min kärlek hade nämnt något i förbifarten om Äppelstrudel. Så kom Coops medlemstidning på just ett sådant recept. Jag kunde inte motstå prova baka! superenkelt det med. O steka tunna äppelskivor i socker, smör och kanel är himmelskt gott i sig! =) mums. Så det får bli leta reda på fler nya recept istället för köra på de där man alltid gör.
 
Kom även på att mitt marsvin Alvin satt helt perfekt bra i samma kakburk. Bedårande sött! ;)
 
Och så sist men inte minst. Jag tycker att valåret i år har varit otroligt spännande! och är så nyfiken på hur det kommer gå för F! ikväll. Jag har inga förhoppningar eller förväntningar. Men det skulle vara en bra sak att få in de i riksdagen. I sin helhet tror jag dock på en ny statsminister, det kommer i så fall bli spännande fyra år framöver om teserna skulle visa sig vara sanna.
 
När jag var i Dalarna passade jag på låna en skylt från vänsterpartiet...
 

 

Kommentera här: